Kochend
Rebecca Solari
02.11 - 01.12.2024 @ Terrain Gurzelen
solo exhibition
EN “[…] Finally, after reflection, he decided to throw the chewing gum in the compost. The gum arrived in the green, brown pile of verdure, and stayed pink. For a few days, I passed by and saw the chewing gum and stopped in front for some time. The chewing gum in the compost, what a great metaphor. lt was obvious and naive. He didn't mean to do something wrong, to put it in the wrong place. lt was out of hope, of belief. […]”
From the Master's thesis ‘! A Myth, Again’, chapter “The Chewing gum in the compost: Failure” by Rebecca Solari, 2023.
Rebecca Solari's ‘Kochend’ exhibition takes up the activation of ‘fulmine’, one of Rebecca's performative characters, in a different form. Using the metaphor of chewing gum in the compost, Rebecca questions the way the art world functions, the lack of radicalism in any discourse without activating it, and the superficiality of what is said with the aim of a so-called ‘artistic process’.
Rebecca sees chewing gum as a potentially eternal element, brightly coloured and chemically perfect in its state, and compares it to the plasticity of works of art. Yet it ends up in the compost, where it is supposed to decompose cyclically. The gesture of throwing the chewing gum into the compost is the meeting of these two opposing elements, which represent a system normalised by fallacious, patriarchal and binary distinctions. Ultimately, the act of putting the chewing gum in the compost is an attempt to make a work of art function within an ecological and natural cycle of decomposition.
This exhibition, like an exploratory cabinet, brings these narratives to the fore in an installative and olfactory way.
FR “[…] Finally, after reflection, he decided to throw the chewing gum in the compost. The gum arrived in the green, brown pile of verdure, and stayed pink. For a few days, I passed by and saw the chewing gum and stopped in front for some time. The chewing gum in the compost, what a great metaphor. lt was obvious and naive. He didn't mean to do something wrong, to put it in the wrong place. lt was out of hope, of belief. […]”
Tiré de la thèse du Master « ! A Myth, Again ! », chapitre « The Chewing gum in the compost: Failure » de Rebecca Solari, 2023.
L’exposition « Kochend » de Rebecca Solari reprend sous une forme diverse l’activation de « fulmine », un des personnages performatifs de Rebecca. A travers la métaphore du chewing-gum dans le compost, Rebecca questionne des fonctionnements du monde de l’art, de manque de radicalité de tout discours sans activation de celui-ci et à la superficialité des propos dans le but d’un dit “processus artistique”.
Rebecca perçoit le chewing-gum comme un élément potentiellement éternel, d’une couleur vive et chimique et parfait dans son état, elle le met en comparaison avec la plasticité des œuvres d’art. Cependant il se retrouve jeté dans le compost, censé s’y décomposer de manière cyclique. Le geste de jeter ce chewing-gum dans le compost est la rencontre de ces deux éléments opposés qui représentent un système normé par des distinctions fallacieuses, patriarcales et binaires. Finalement, ce geste de mettre le chewing-gum dans le compost est la tentative de faire fonctionner une œuvre d’art dans un cycle écologique et naturel de décomposition.
Cette exposition, telle un cabinet d’exploration, met en avant ces narratives de manière installative et olfactrice.
DE “[…] Finally, after reflection, he decided to throw the chewing gum in the compost. The gum arrived in the green, brown pile of verdure, and stayed pink. For a few days, I passed by and saw the chewing gum and stopped in front for some time. The chewing gum in the compost, what a great metaphor. lt was obvious and naive. He didn't mean to do something wrong, to put it in the wrong place. lt was out of hope, of belief. […]”
Aus der Masterthesis „! A Myth, Again!“, Kapitel ‚The Chewing gum in the compost: Failure‘ von Rebecca Solari, 2023.
Die Ausstellung „Kochend“ von Rebecca Solari greift in unterschiedlicher Form die Aktivierung von „fulmine“, einer von Rebeccas performativen Figuren, auf. Durch die Metapher des Kaugummis im Kompost hinterfragt Rebecca die Funktionsweisen der Kunstwelt, die fehlende Radikalität jeglicher Rede ohne deren Aktivierung und die Oberflächlichkeit der Aussagen mit dem Ziel eines sogenannten „künstlerischen Prozesses“.
Rebecca nimmt den Kaugummi als etwas potenziell Ewiges wahr, mit einer hellen, chemischen Farbe und perfekt in seinem Zustand, sie vergleicht ihn mit der Plastizität von Kunstwerken. Dennoch wird er auf den Kompost geworfen, wo er sich angeblich zyklisch zersetzt. Die Geste, diesen Kaugummi in den Kompost zu werfen, ist das Zusammentreffen dieser beiden gegensätzlichen Elemente, die ein System repräsentieren, das durch trügerische, patriarchalische und binäre Unterscheidungen normiert ist. Letztendlich ist diese Geste, den Kaugummi auf den Kompost zu werfen, der Versuch, ein Kunstwerk in einem ökologischen und natürlichen Kreislauf der Zersetzung funktionieren zu lassen.
Diese Ausstellung, wie ein Forschungskabinett, stellt diese Narrative auf installative und olfaktorische Weise in den Vordergrund.
@rebe.sola.trudi
crédits photo : Love Liebmann
graphic design : studidiot
Soutenu par la Ville de Bienne, le Canton de Berne et la fondation culturelle GVB.